Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Pomoc dla Bartusia

Mam apel dla tych co chcą przekazać 1% swojego podatku w dobre ręce.
Syn moich Przyjaciół - Bartuś, potrzebuje Waszego wsparcia.
Nr KRS 0000037904. Cel szczegółowy: "27181 Śliwa Bartosz".
Wszelkie informacje znajdziecie na stronie fundacji:
http://dzieciom.pl/podopieczni/27181

niedziela, 27 września 2015

Warka #25 - Stout kawowy (BeerPresso)

Stout kawowy szykowany na Festiwal Birofilia. Po raz pierwszy bawiłem się w modyfikację składu wody, ze względu na pojawiającą się nadmierną kwasowość w moich wcześniejszych ciemnych piwach.

Informacje podstawowe


Data warzenia: 15.03.2015
Data butelkowania: 07.04.2015
Fermentacja: Górna
Zawartość ekstraktu: 15BLG
Brzeczka nastawna: 25l

Surowce

Słody:
Słód Pale Ale Strzegom - 3kg
Słód pszeniczny Strzegom - 0,5kg
Słód monachijski typ II Strzegom - 0,5kg
Słód karmelowego 300 Strzegom - 0,5kg
Płatki jęczmienne - 0,5kg
Słód czekoladowy ciemny Strzegom - 0,25kg
Słód barwiący Strzegom - 0,25kg

Dodatki niesłodowe:

Kawa Lavazza Crema e Aroma - 0,75kg

Chmiele:
Chmiel Marynka - 30g
Chmiel Fuggles - 25g

Drożdże:
Gozdawa Pure Ale Yeast 7

Zacieranie
52°C - 15 minut (wszystkie słody oprócz barwiącego)
68°C - 60 minut
72°C - 30 minut (na 5 minut przed końcem słód barwiący)
78°C - 5 minut

Chmielenie
90 minut - 30g marynki
15 minut - 25g fuggles

Przed schłodzeniem dodatek espresso z 0,5kg kawy (ok. 1,5l kawy)

Fermentacja
8 dni burzliwa
14 dni cicha - na cichą fermentację dodałem 250g świeżo zmielonej kawy

Refermentacja
110g cukru białego

Woda
17 litrów - zacieranie
5 litrów - podbicie
12 litrów - wysładzanie ciągłe

Modyfikacja składu wody
6g kredy
4g sody oczyszczonej

Uwagi
Ze względu na problemy z nadmierną kwasowością ciemnych piw przy wcześniejszych warkach zdecydowałem się na modywfikację składu wody. Do zacierania dodałem kredę i sodę oczyszczoną.
Do piwa od razu po chmieleniu dodałem ok. 1,5l espresso zrobionego z 500g kawy (parzenie kawy w ekspresie zajęło mi ok. 1,5 godziny).
Pozostały po fermentacji ekstrakt - 5BLG
Uzyskałem 24,5l piwa.
Piwo pojechało na Konkurs Piw Domowych (były Festiwal Birofilia), gdzie z 99 piw przeszło do finału (15 piw) i ostatecznie uzyskało 13 miejsce.
W smaku kwasowość jeszcze wyczuwalna, jednak udało się ją dość mocno zredukować. Piwo podczas tegorocznych upałów niestety przegazowało w butelkach, w związku z czym byłem zmuszony zdetonować część partii.

1 komentarz:

Printfriendly