Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Pomoc dla Bartusia

Mam apel dla tych co chcą przekazać 1% swojego podatku w dobre ręce.
Syn moich Przyjaciół - Bartuś, potrzebuje Waszego wsparcia.
Nr KRS 0000037904. Cel szczegółowy: "27181 Śliwa Bartosz".
Wszelkie informacje znajdziecie na stronie fundacji:
http://dzieciom.pl/podopieczni/27181

wtorek, 24 września 2013

Warka #20 - PudlaS'owe jasne lekkie

Przepis na to piwo był bardzo prosty. Chciałem zrobić lekkie, niskoalkoholowe piwo z wyraźną goryczką na upalne letnie dni.

Informacje podstawowe


Data warzenia: 14-15.06.2013
Data butelkowania: 25.06.2013
Fermentacja: Górna
Zawartość ekstraktu:  10 BLG
Brzeczka nastawna:  22 litry

Surowce

Słody:
Słód Pilzneński - 2kg
Słód Wiedeński - 1,5kg

Chmiele:
Chmiel goryczkowy Magnum -  30g (sugeruję dać 20g następnym razem, lub zmienić chmiel goryczkowy na inny łagodniejszy)
Chmiel aromatyczny Lubelski - 20g

Drożdże:
Coopers górnej fermentacji

Zacieranie
60 minut w 72°C
5 minut w 78°C

Chmielenie
30g Magnum - 60 minut
20g Lubelski - 15 minut

Fermentacja
10 dni burzliwa

Refermentacja
130g cukru białego

Przebieg warzenia

Przebieg warzenia opiszę tym razem w dość skrócony sposób. 
Wszystkie słody wsypałem do 15 litrów wody o temperaturze 72°C. W tej temeraturze przetrzymałem słody przez 60 minut. Następnie podgrzałem zacier do temperatury 78°C i potrzymałem przez 5 minut.

Do filtracji jak zawsze przygotowałem 5 litrów wody na podbicie oraz 12 litrów wody na wysładzanie.
Po filtracji i wysładzaniu brzeczka miała 6BLG.

Po doprowadzeniu brzeczki do wrzenia rozpocząłem chmielenie. 60 minut magnum oraz 15 minut lubelski (dodany w 45 minucie chmielenia). Po chmieleniu warkę przeniosłem do wystudzenia. Na następny dzień zadałem drożdże. Warka przed fermentacją miała 10BLG.

Po burzliwej fermentacji pozostał ekstrakt ok. 4,5-5BLG. Do butelkowania dałem 130g cukru białego.

Podsumowanie warki

Piwo wyszło pijalne, jednak posiadało 2 wady:
1) goryczka była bardzo wysoka i pozostająca. Niestety magnum było zdecydowanie za dużo.
2) nie wyklarowało się. Wydaje mi się, że po zacieraniu pozostało trochę skrobi (nie sprawdzałem jodowym wskaźnikiem, czy zacieranie dobiegło końca).

Warka do powtórzenia z innym chmielem goryczkowym oraz z kontrolą zacierania.

Kilka zdjęć z warzenia:






I jeszcze jedna większa fotka dla wielbicieli słodu:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Printfriendly